Start Stop nedir nasıl çalışır nasıl devreye girer akü şarj dinamosu çalışma prensibi faydaları zararları

Start Stop Nedir ?

Günümüzün en büyük sorunlarından biri enerjiyi doğru şekilde tasarruflu kullanamamaktır.Bu konuda yakıt tasarrufu ile ilgili otomotiv sektöründe de bir takım yeni projeler geliştirilmektedir.Tasarruf konusunda özellikle yeni model araçlarda kullanılan Start Stop özelliği ön plana çıkmaktadır. Start Stop özelliği tarfikte uzun süre hareketsiz kalan araçlarda yakıt tüketimi devre dışı bırakarak tasarruf yapmak için tasarlanmış bir özelliktir.Örneğin kırmızı ışıklta 60 saniye beklemek zorunda kalan bir araçta Start Stop özelliği devreye girerek aracın yakıt tüketimini sıfıra indirir,60 saniye sonunda tekrar marş yaparak yola devam etmesini sağlar.Bu sırada aracı komple stop ettirmez.Aracın farları yanabilir,klima düşük seviyede çalışmaya devam eder,fren sistemi gibi kritik tüm sistemler çalışmaya devam eder.

Start Stop Nasil Çalışır ?

Star Stop özelliği aktif olan araçlarda araç harekete geçmeden önce kimi araçlarda debriyaj pedalına yada fren pedalına basarak araç marş yapar ve hareket eder.Yeni nesil araçların bir kısmında da direksiyonu yarım tur çevirdiğimizde devreye girer.

 

Start Stop Özellikli Araçların Akü ve Şarj Dinamoları

Start Stop özellikli aküler

EFB = Enhanced Flooded Battery

AGM = Absorption Glass Mat olarak ikiye ayrılmıştır

EFB özellikli aküler klasik asitli akülerden farklı olarak polyester ile kaplanarak dizayn edilmiştir.Bu sayede klasik akülerden farklı olarak enerjiyi daha uzun süre plakalarda kalmasını sağlar.Bu sayede şarj durumu ve akü permormansı diğer akülere göre 2 kat arttırılmış olur.Sarsıntı ve çarpmalara karşı daha dayanıklıdır.Marş basma güçleri yüksektir.Klasik akülere göre 2 kat daha hızlı şarj olur.Araç ihtiyaçlarına göre farklı amperlerde üretimleri mevcuttur.

 

AGM özellikli aküler ise asit cam elyaf keçe içerinde emilmiş olarak tasarlanmıştır.Bu sayede 4000 watdan fazla enerji ihiyacını karşılayabilirler.Klasik akülere oranla 2 kat daha hızlı şarj olabilen AGM aküler zorlu çevre koşullarına dayanıklıdırlar.Çok zor koşullarda aşırı sıcak aşırı soğuk yoğun trafik gibi bir çok testten geçirilmektedir.AGM akülerde klasik akülere oranla daha fazla gaz çıkışı olmaktadır.Agm aküler şarj ve deşarj olduklarında diğer akülere oranladaha fazla gaz salgılarlar.Agm akülerdebu gaz akü içerisnde absorbe edilerek asit kaybını en aza indirirler.

Start Stop özellikli araçlarda üreticinin tavsiye ettiği amper haricinde akü takmayınız.

Start Stop özelliği olmayan araçlarda AGM veya EFB akülleri kullanmayınız.

AGM ve EFB özellikli aküler bakımsız akülerdir.Kapalarını açmayınız.

Tüm akülerin içerinse asit veya jel bulunur.Cildinize temas ettiğinde ciddi zarar görebilirsiniz.

Değişimi yapılan aküleri çöpe atmayınız.Çevremize ciddi zarar veren aküleri akü toplama merkezlerine teslim edebilirsiniz.Bu konuda Aküder den yardım alabilirsiniz.

Start Stop özelliği olan araçlarda hem şarj etme özelliği olan hemde tek seferlik marş yapma gücüne sahip yeni nesil alternatör dinamo sistemi bulunmaktadır.bu sayede trafikte star stop özelliği devrede olan bir araç hareket etmeden önce depolanan tek seferlik enerjiyi marş dinamosuna aktararak aracı sorunsuz şekilde çalıştırır.Bu esnada bir sonraki dur kalk için gerekli enerjiyi depolayarak bu süreç devam eder.

Bu yüzden Start Stop özellği araçların şarj,marş,akü gibi elektrik sistemlerini doğrudan etkileyen sistemlerine zarar vermez. 

YORUMLAR

Kenan

Yararlı bilgi olmuş teşekkürler yeni elektrikli araçlarda Li Ion Akü LiFePO4 Akü Li Mn2O4 lityum iyon aküleriyle bu serüven devam edecek gibi